Noua politica a Comisiei Europene in privinta dezvoltarii retelei europene de transport ar putea lipsi Romania de imprumuturi nerambursabile cifrate anual la sute de milioane de euro, pana la momentul aderarii.
Acest volum va fi mult mai mare dupa aderare, fondurile de asistenta in sectorul transporturilor urmand sa fie dirijate spre cinci proiecte prioritare, printre care Romania nu se regaseste.
Oficialii europeni sfatuiesc Bucurestiul sa reactioneze
Propunerile oficialilor europeni lasa in plan secund alte cateva zeci de proiecte definite initial ca fiind importante. Infrastructura romaneasca, precum si a tarii vecine, Bulgaria, nu este cuprinsa in proiectele spre care va fi dirijat sprijinul. "Eu cred ca Romania si Bulgaria ar trebui sa urmareasca extrem de critic acest schimbari pentru ca sunt existentiale.
Aceste tari ar trebui sa se opuna retrasarii coridorului IV (n.r.-care traverseaza Romania pe directia Nadlac- Bucuresti- Constanta) pentru ca vor pierde astfel legatura cu Europa Centrala", a declarat recent oficialul european, Herwig Nowak.
"E clar ca, daca se vor hotara sa finanteze doar anumite portiuni din reteaua europeana va fi o problema pentru noi daca nu intram in planurile lor", ne-au declarat surse oficiale din Ministerul Transporturilor. "Implicatiile ar fi foarte grave in ce priveste viitorul infrastructurii noastre.
Daca UE isi defineste alte prioritati fata de cele convenite deja, cu siguranta viteza de lucru va fi foarte scazuta", spune fostul insarcinat cu relatii externe al Ministerului Transporturilor, Marius Sorin Bota.
Bajbaielile dambovitene, taxate de Bruxelles
Una din cauzele pentru care ar putea fi redefinite prioritatile de finantare este si bajbaiala oficialilor romani. "Experienta noastra din ultimii ani din acest domeniu nu este cea mai b