Televiziunile au inceput sa caute reporteri care dau bine pe sticla pentru inlocuirea fetelor frumoase care citesc de pe prompter.
„Buna seara, Romania. Buna seara, Bucuresti” - o data cu celebra expresie cu care si-a inceput Andreea Esca primul jurnal de stiri la Pro TV a fost lansat si un nou tip de „crainic de televiziune”.
In comparatie cu fetele crispate pe care postul public le promova pe banda, zambetul si ritmul alert al stirilor citite de Esca au creat prezentatorul-vedeta.
Zece ani mai tarziu, in 2005, televiziunile tind sa renunte la criteriul fetelor frumoase si adopta modelul occidental, cel al prezentatorului-reporter, jurnalist cu experienta muncii de teren, caruia nu i se scriu intrebarile pe prompter si nici nu i se soptesc in casca.
Adaptare rapida
Televiziunile comerciale, in special Realitatea TV, Antena 1 si mai apoi Antena 3, au fost primele care s-au adaptat tendintelor. Aparitia „editiilor speciale” si a invitatilor in studiourile de stiri au crescut necesitatea ca prezentatorul sa aiba la baza experienta de reporter.
Vlad Petreanu, directorul Departamentului Stiri din Antena 3, spune ca cea mai noua televiziune de stiri a alcatuit si un portret-robot al „omului care intra in video”: „Trebuie obligatoriu sa aiba experienta de jurnalist, doar asa poate stapani un subiect fara sa i se sopteasca in casca. De asemenea, trebuie sa iasa pe teren, ca sa-si mentina un fel de antrenament.
Altfel pierde contactul cu realitatea”.
Si Pro TV a inceput, partial, sa a-dopte acelasi sistem. Inceputul schimbarii din jurnalele Pro TV s-a produs atunci cand relatarile au fost insotite din ce in ce mai des de transmisiuni in direct.
Reporterii rodati prin astfel de experiente au fost, mai apoi, promovati. Sorin Diaconescu, producatorul general al stirilor Pro T