Deocamdată, în peisajul românesc, puţini sunt cercetătorii din domenii umaniste care să îşi vadă cărţile publicate mai întîi ,dincolo", şi încă la edituri de prestigiu. Performanţa îi reuşeşte lui Corin Braga, care, cu Le Paradis interdit au Moyen Âge. La quęte manquée de l'Eden oriental (Paris, L'Harmattan, 2004, 405 p. Paradisul interzis în Evul Mediu. Căutarea ratată a Edenului oriental) publică primul volum al unui proiect amplu de cercetare a imaginarului european, dezvoltat de autor în ultimii ani, pe de o parte - sub coordonarea unui specialist al domeniului de talia lui Jean-Jacques Wunenburger, pe de altă parte - în interiorul Centrului de Cercetare a Imaginarului pe care Corin Braga l-a întemeiat şi îl conduce la Facultatea de Litere a Universităţii ,Babeş-Bolyai". Corin Braga confirmă, ca şi prin precedentele sale studii, apărute în româneşte, previziunea lui Gilbert Durand însuşi, după care ,în domeniul imaginarului se mai poate face carieră frumuşică încă vreo două sute de ani" (apud Cristian Bădiliţă, Tentaţia mizantropiei, Iaşi, Polirom, 2000), contribuind la revivificarea unui domeniu ce a cunoscut la noi un succes notabil încă din anii '70 ai secolului trecut. Calitatea ştiinţifică indiscutabilă a cercetării, amploarea şi substanţa materialului investigat şi adus sub ochii cititorilor în excerpte bogate, de mari dimensiuni, toate acestea ne îndreptăţesc să salutăm în rîndurile de faţă, înainte de orice, una dintre cele mai tenace şi mai profesioniste cercetări româneşti în domeniul imaginarului, şi să îi aşteptăm cu interes continuarea, în volumele pe care cel de faţă le deschide şi le anunţă.
Este o carte de o erudiţie extraordinară, care reface legătura (pentru mulţi aşa-zis ,specialişti" ai domeniului, astăzi, pierdută) între cercetările de imagologie şi vechea filologie, buna tradiţie a lecţiunii comentate a textelor vechi, de c