Romania ar putea fi exclusa de pe traseul unui important coridor rutier pan-european. Vina pentru retragerea sustinerii europene pentru constructia autostrazii Nadlac-Constanta nu o poarta UE, ci guvernele romanesti de pana acum, se arata intr-un raport al Societatii Academice Romane (SAR).
Romania ar putea pierde autostrada care face parte din coridorul IV pan-european din cauza tergiversarii lucrarilor si a balbaielilor politice ale guvernelor de pana acum, se arata in raportul SAR.
"Europa ne-a facut o concesie in 1996 acceptand o varianta de autostrada avantajoasa pentru Romania, dar noi ne-am culcat pe o ureche timp de zece ani", argumenteaza Sorin Ionita, presedintele Societatii Academice Romane.
CONCESIE. Celebrul deja culoar IV nu era prevazut initial sa traverseze Romania pe traseul actual, ci doar s-o intersecteze intre Timisoara si Turnu Severin-Calafat. Actualul traseu al coridorului, care traverseaza tara noastra de la Nadlac la Constanta, este o concesie facuta Romaniei.
"Cea mai buna ruta intre Europa Centrala si Balcani (Turcia, Grecia, Bulgaria) este culoarul X prin Belgrad-Niö-Sofia, cel despre care se vorbeste din nou astazi ca o alternativa la ruta prin Romania, avand avantajele ca este mai scurt si ca exista deja autostrazi pe o buna parte din lungimea sa", se arata in studiul SAR.
Insa razboiul din fosta Iugoslavie si instabilitatea din Serbia au facut acest drum inabordabil in anii ’90. Astfel, Romania a avut de castigat, culoarul IV fiind inclus in proiectele finantate de UE. In plus, in 1996 s-a acceptat ca traseul IV sa aiba o ramura suplimentara catre Bucuresti si Constanta, care insa nu prezinta mare interes pentru Europa.
Pentru Romania insa, aceasta autostrada este una cruciala, iar oficialii romani s-au luptat foarte mult in anii ’90 pentru a o avea.
POTIC