La un an dupa disparitia celor doua opere fundamentale ale creatiei lui Edvard Munch, "Strigatul" si "Madona", sansele gasirii acestora, a caror valoare combinata ar putea sa se apropie de 100 de milioane de dolari, par sa se diminueze. In pofida recompensei de 2 milioane de coroane norvegiene (250.000 de euro) oferita de municipalitatea orasului Oslo. Deocamdata, Politia norvegiana a anuntat ca ancheteaza opt persoane suspecte de a fi implicate in furtul din 22 august 2004, cand doi barbati inarmati, care purtau cagule, au intrat in Muzeul Munch din Oslo si, in fata turistilor uluiti, au pus mana pe cele doua lucrari dupa care au fugit cu o masina furata, condusa de un al treilea individ.
In lipsa celor doua prestigioase uleiuri, muzeul a scos din rezervele sale un pastel dupa "Strigatul", ce reprezinta o fata torturata, drept incarnare a angoasei moderne, si o litografie dupa "Madona", infatisand un nud de femeie infasurata intr-un lung par negru. Edvard Munch (1863-1944) a realizat mai multe versiuni, in tehnici diferite, mai mult sau mai putin asemanatoare celor doua opere.
"Strigatul" este considerat imaginea reprezentativa a expresionismului. Altfel spus, personajul din prim-planul imaginii, apasat pana la durere de atmosfera configurata in plan secund - colinele, podul, apa -, realizate in taieturi largi, devine simbolul expresionismului, definit drept strigatul omului solitar, al omului ce i se refuzau caile de acces spre semenii sai. Intre maestrii acestui curent, "Munch, cea mai puternica influenta de pe intreg cuprinsul nordului european, a fost cea mai izolata, cea mai introspectiva din toate aceste naturi melancolice", afirma Herbert Read. Cu timpul, coloritul tablourilor sale castiga armonie, personajele sunt mai detasate, impacate cu propria lor conditie.
La un an dupa disparitia celor doua opere fundamentale ale creatiei lui Edvard