Autoritatea de Valorificare a Activelor Statului se zbate sa recupereze ce se mai poate, insa jocurile au fost facute demult. Dupa modelul bine stiut, un colos industrial a fost luat de la stat si faramitat in folosul sefilor si in defavoarea angajatilor. Afacerea a fost facuta prin intermediul PAS, adica tocmai prin asociatia salariatilor.
PAS Atlas aproape ca a reusit, prin multiple siretlicuri si oameni "bine intentionati", sa pagubeasca statul.
Printr-o hotarare de guvern, Intreprinderea de Reparatii Auto (IRA) a fost transformata, in 1990, in societatea comerciala pe actiuni Atlas Industria Transporturilor (AIT). Aceasta societate a preluat intregul patrimoniu (spatii, terenuri si utilaje valoroase) al fostei IRA.
Pana in 1999, Fondul Proprietatii de Stat (redenumit intre timp APAPS sau, mai nou, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului) a avut cu putin peste 50 la suta din actiunile AIT.
In ianuarie 1999, AVAS a semnat un contract prin care a cedat 46,49 la suta din capitalul social al societatii catre Programul Asociatia Salariatilor (PAS) Atlas. De mentionat ca, la acea vreme, director general al AIT si presedinte al PAS era acelasi om, Ioan Virgil Tomoiaga.
Pretul tranzactiei s-a ridicat la 12,1 miliarde de lei vechi, care urmau a fi platiti astfel: 2,4 miliarde avans si 9,7 esalonat pe cinci ani. PAS Atlas a platit avansul, iar apoi a urmat un lung sir de "ciudatenii" care, puse cap la cap, dau un plan bine stabilit.
Magica divizare
In iunie 2000 s-a trecut la urmatoarea schema, anume divizarea AIT in patru societati: Atlas Fabricatie, Atlas Reparatii, Atlas Service si Atlas Auto Magazin. Numai ca, la data propunerii divizarii, se operase deja o permutare. Actionariatul era impartit astfe