Noua epoca a publicitatii a adus pe piata trucurile stiintifice. Seria ametitoare de „formule revolutionare de hidratare“ sau „complexe unice de aminoacizi“ a preluat de citva timp domnia reclamelor. Ca si in cazul sexului, revine discutia asupra eticii in folosirea ei.
Extractul pur de cires, apa de primavara, noua generatie de minerale marine. Combinatiile se regasesc in sampoane, creme, iaurturi, ba chiar si in solutiile de toaleta. Reclamele ne asigura ca toate produsele sint testate si 90% dintre cei care le-au folosit au declarat ca functioneaza.
O conventie si totusi nu
Folosirea stiintei in publicitate adinceste o polemica publicitara mai veche. Chiar daca publicul stie ca realitatea din reclame este doar o conventie, criticii se intreaba care este limita pentru exagerare.
„Nimeni nu se gindeste ca daca bea Dorna se ridica intr-un lift de apa“, explica Marius Negrea, director de creatie la DDB Bucuresti. Cu toate acestea, publicitarul crede ca trebuie sa se faca o diferenta clara intre reclamele care promoveaza un produs prin emotie si cele care vind pe baze rationale.
„Consumatorul roman tinde sa cumpere mai mult pe baze reale, iar aici publicitatea nu este tocmai o conventie.“
Mistere latinesti
Puterea de convingere a stiintei sta in seriozitatea ei. Chiar daca nimeni nu stie ce inseamna complexul de aminoacizi, formulele chimice si termenii latinesti au de partea lor credibilitatea.
„Se folosesc multi termeni stiintifici, pe care omul obisnuit nu ii cunoaste. Formularea lor pompoasa te face sa crezi ca produsul este o mare descoperire“, explica farmacista Adelina Tudose succesul reclamelor care abunda in date stiintifice.
Manipulare de la client
Publicitarii autohtoni spun ca nu este vorba de etica agentiei de publicitate, ci de etica firmelor