Autostrazile - un vis indepartat
Un calcul simplu arata ca in Romania se construiesc, in medie, 16 kilometri de autostrada pe an. Asa se explica faptul ca tarile vecine precum Bulgaria si Ungaria, desi sunt mai mici ca suprafata, ne-au luat-o cu mult inainte.
Astfel, Romania are doar 226 de kilometri de autostrada, Bulgaria 324 de kilometri de autostrada, iar Ungaria dispune de 448 de kilometri de autostrazi.
De la preluarea mandatului de ministru, Gheorghe Dobre se poate „lauda” cu 10 kilometri de autostrada finalizati. Numai ca, deocamdata, acestia nu au fost dati in folosinta.
Banii vin greu
Oficialul de la Transporturi ne asigura insa ca din 2007 va fi dat in folosinta tronsonul Drajna-Cernavoda.
„Se lucreaza in prezent la tronsonul Drajna-Cernavoda, care are o lungime de 54,3 kilometri. Pana acum au fost finalizati vreo 10 kilometri, dar nu pot fi dati in folosinta pentru ca nu ar folosi nimanui”, afirma ministrul Dobre.
In 14 ani, pe Coridorul IV s-au inaugurat doar doua tronsoane de autostrada, de la Bucuresti catre Constanta, pe o lungime de 106 kilometri. Oficialul mai spune ca finantarea pentru 272 kilometri de autostrada este certa, insa mai raman ceilalti aproape 600 de kilometri pentru care nu s-au contractat inca imprumuturi.
Dobre considera ca una dintre cauzele care ingreuneaza construirea de autostrazi consta in faptul ca toate creditele trebuie contractate prin banci internationale, iar tratativele dureaza mult.
„Eu le-am dat un termen si nu accept nici intarzierea, dar nici o calitate slaba a lucrarilor”, sustine ministrul, care a adaugat ca lucrurile ar fi stat altfel daca predecesorii sai s-ar fi ocupat de asigurarea finantarii.
Strategia ministerului este foarte stufoasa, si cuprinde mai multe proiecte. De la coridorul IV la podul de la Maraci