Concurenta firmelor private a intarit compania de stat CFR Marfa, pregatind-o pentru marea confruntare cu firmele europene de transport, dupa aderare. In transportul de calatori a existat anul trecut un experiment, ratat din cauza discontinuitatii generate de alegerile din toamna
Pana acum, pe piata feroviara au fost licentiati 30 de operatori privati. „Nu toti sunt foarte activi, dar primii opt sunt puternici si au cam 10%, poate chiar 15% din piata de transport la ora actuala, intrand intr-o competitie directa cu CFR Marfa”, spune Vasile Olievschi, director in Ministerul Transporturilor.
Aceasta piata a fost liberalizata in 1998, an in care s-a statuat faptul ca nici un guvern nu se va mai amesteca in stabilirea tarifelor de transport feroviar pentru marfa. „Acum pare un lucru absolut natural, atunci a parut insa o erezie multora, pentru ca a existat teama ca tarifele vor sari in aer.
Nu s-a intamplat acest lucru si sigur ca un rol esential l-a avut aparitia operatorilor feroviari privati.
Pe de o parte, e drept, acestia au luat cele mai bune zone ale pietei, care pot aduce profit imediat, dar au creat un asemenea mediu pentru CFR Marfa, incat compania de stat a fost obligata sa inceapa singura, aditional impulsurilor guvernului, sa gaseasca solutii de reducere a costurilor, sa stea pe piata singura pentru ca, prin lege, nu mai poate primi nici un fel de ajutor de la stat si
trebuie sa se descurce singura”, explica Olievschi.
Oficialul crede ca, in momentul in care Romania se va integra in Uniunea Europeana, CFR Marfa va intra intr-o competitie dura cu operatori mult mai puternici si va avea deja un anumit antrenament de pe piata romaneasca.
„Compania nu a stat protejata, in cutie, intr-o piata care i-a fost oferita numai ei, ci stie ca trebuie sa se bata intr-o licitatie, sa vina cu o ofer