Prelungirea grevei din portul Constanta pe o perioada de 12 zile a provocat reactii vehemente din partea reprezentantilor combinatelor de ingrasaminte din tara, care s-au vazut in imposibilitatea de a-si onora contractele.
Principala cauza o constituie blocarea activitatii de incarcare-descarcare a marfii, operata de catre societatea Chimpex Constanta, ca urmare a refuzului patronatului de a acorda salariatilor o crestere de 5% si plati compensatorii in caz de disponibilizari colective.
Stoparea activitatii din port face ca cele mai multe dintre combinatele de ingrasaminte chimice sa isi ocupe pana la refuz spatiile proprii de depozitare, cu posibilitatea ca productia sa fie intrerupta, ceea ce va genera pierderi de miliarde de lei.
In cazul in care greva de la Chimpex va continua mai mult de o saptamana, majoritatea producatorilor de ingrasaminte chimice vorbesc chiar de inchiderea combinatelor.
Desi Chimpex si Azomures au acelasi patronat, in persoana turcilor de la Transworld Fertilizers Holding, si, prin urmare, greva din port afecteaza in mod direct activitatea combinatului din Targu Mures, partea patronala nu pare dispusa sa ajunga la o intelegere cu salariatii din port, negocierile avand loc pe parcursul a catorva luni, insa fara rezultat.
De la demararea grevei si pana ieri, cand a avut loc Adunarea Generala a Actionarilor, patronii de la Chimpex nu au purtat discutii cu grevistii.
Monopol in cel mai mare port romanesc
Paradoxal, chiar si salariatii de la Azomures se plang de situatia creata. Liderul de sindicat Maria Dandarau este de parere ca la Chimpex este vorba despre o greva a patronatului, care a refuzat sa discute cu salariatii.
In ceea ce priveste stoparea activitatii din port, dna Dandarau este de parere ca in curand vor fi nevoiti sa opreasca productia, ca