Migratia fortei de munca a generat diferente mari de opinii printre politicieni, oameni de afaceri si directorii de companii multinationale. Unii dintre acestia au sustinut faptul ca, in viitor, joburile din domeniul serviciilor se vor muta din tarile dezvoltate spre cele slab dezvoltate, unde forta de munca este mult mai ieftina. Altii spun ca maririle de salarii in orase ca Bangalore (India) si Praga indica faptul ca oferta de “talente importate” (imigrantii) este tot mai mica.
Migratia fortei de munca a generat diferente mari de opinii printre politicieni, oameni de afaceri si directorii de companii multinationale. Unii dintre acestia au sustinut faptul ca, in viitor, joburile din domeniul serviciilor se vor muta din tarile dezvoltate spre cele slab dezvoltate, unde forta de munca este mult mai ieftina. Altii spun ca maririle de salarii in orase ca Bangalore (India) si Praga indica faptul ca oferta de “talente importate” (imigrantii) este tot mai mica.
Intr-o arie mai larga, aceste neintelegeri reflecta o confuzie legata de piata de munca globala. Pe masura ce evolutia tehnologica face posibila integrarea pietei de capital globala intr-una unitara pentru economii si investitii, comunicarea digitala da nastere a ceea ce este, in fapt, o piata globala unica pentru acele locuri de munca care acum, multumita IT-ului, pot fi indeplinite de la distanta.
Natura acestei apropiate integrari a pietei de munca globale are implicatii strategice si tactice pentru companii si tari.
Oferirea de joburi in companiile multinationale tinerilor din afara granitelor va creste simtitor rata salariilor pentru unele profesii in tarile cu forta de munca ieftina. Oferta de “talente importate” potrivita pentru companiile multinationale depaseste cererea din opt domenii de activitate: auto, servicii fina