Aparitia unor liste negre ale companiilor aeriene nesigure este in plin avant in tarile Uniunii Europene. Uniunea Europeana se pregateste sa interzica in spatiul comunitar cursele aeriene ale acestor companii considerate nesigure.
Franta si Belgia au identificat, in aceasta saptamana, 14 companii care au interdictie de a utiliza aeroporturile si spatiul lor aerian, iar la nivel european sa discuta o propunere care va obliga toate cele 25 de state membre sa conceapa liste similare.
Jurnalistii de la cotidianul „Le Figaro“ au mers mai departe decat au facut-o pana acum autoritatile din tara lor si au publicat, in numarul de marti, o lista cu 37 de companii considerate nesigure. Avioanele celor 37 de companii au fost implicate in incidente majore in ultimii doi ani si apar si pe listele negre ale altor tari europene, cum ar fi: Marea Britanie, Elvetia sau Belgia.
Jurnalistii de la „Le Figaro“ precizeaza ca aceste companii nu figureaza printre cele de prim rang ale aeronauticii internationale. Ei arata cu degetul si tarile care au probleme in legatura cu securitatea aeriana. Lista cuprinde tari africane, din Caraibe, asiatice, din Pacific, dar si europene (Albania, Croatia, Rusia, Ungaria, Macedonia, Belarus, Portugalia, Cipru).
In aceste tari, autoritatile locale exercita un control superficial asupra companiilor aeriene sau cedeaza la coruptie. Tarile au fost controlate de Organizatia Aviatiei Civile Internationale. In afara de companii si state, si aparatele sunt egal vinovate de lipsa de siguranta a pasagerilor.
Francezii spun ca avioanele din fosta URSS (Antonov, Iliusin, Tupolev) nu corespund normelor europene de securitate. Nici aparate occidentale ca Boeing 707, 727 si 737-100, McDonell Douglas DC8 si DC9, Lockheeed Tristar, Fokker 27 si 28 nu sunt foarte sigure, iar companiile aeriene care le opereaza n