Taxa de raft, perceputa de marii comercianti producatorului pentru ca produsele acestuia sa fie plasate cat mai vizibil in magazinele lor, risca sa starneasca o serie de controverse pe piata romaneasca, dupa modelul de pe pietele occidentale, se arata intr-un articol semnat de Dan Ioan Pencu, din revista Profil: Concurenta, aflata pe site-ul Consiliului Concurentei.
Taxa de raft reprezinta taxa (sub diferite forme) pe care comerciantii o solicita producatorilor pentru ca acestia sa-si poata plasa produsele cat mai la indemana cumparatorilor, respectiv pe rafturi situate la nivelul ochilor.
Controversele referitoare la taxa de raft pleaca de la doua intrebari esentiale: daca este etic ca un comerciant sa foloseasca pozitia sa in fata consumatorului pentru a castiga in plus taxand producatorii pentru locurile de pe rafturi, si daca aceasta practica are efecte anticoncurentiale, cu implicatii directe asupra consumatorului final.
Radiografia pietei de retail din Romania
In anul 2004, formele moderne de comert (hypermarket, supermarket, cash&carry, discounter, mall, magazine de bricolaj) au ajuns la o cifra de afaceri cumulata de aproape 1,5 miliarde de euro.
Din totalul cheltuielilor pentru produsele de larg consum, o pondere de aproximativ 20% este acoperita in prezent de canalele moderne de comert, comparativ cu situatia din tarile din regiune: Serbia - 38%, Polonia - 47%, Croatia - 56% sau Cehia - 70%.
Piata de retail modern din Romania a cunoscut, in 2004, investitii de peste 150 milioane de euro, concretizate in deschiderea a peste 16 magazine noi. In 2005 se estimeaza investitii de cel putin 200 milioane euro, avand ca efect cresterea la aproape 30% a ponderii detinute pe piata de retail-ul modern.
Pe termen mediu, formele moderne de comert ar putea ajunge, la nivelul anului 2010, la