Dupa ce moneda nationala a Indoneziei, rupia, a pierdut ieri inca noua procente in fata dolarului american, Banca Centrala a decis sa ridice rata dobanzii la 9,5 la suta, in incercarea de a stopa scurgerea de capital, se arata intr-un material al cotidianului Le Figaro.
Este pentru a doua oara in ultimele trei saptamani cand banca decide o crestere a ratei dobanzii. Intr-un mod paradoxal insa, criza economica ce zguduie Indonezia, care este unul dintre membrii principali ai Opec si cel mai mare producator asiatic de petrol, se datoreaza tocmai cresterii preturilor la titei din ultima vreme.
De fapt, explica analistii, situatia se datoreaza scaderii regulate a productiei de petrol din ultimii 16 ani, cu aproximativ 1,5 la suta pe an, si cresterii, in paralel, a consumului intern cu 5,4 la suta anual.
Asa se face ca in momentul de fata tara importa zilnic 60 de mii de barili si exporta 27 de mii...Desi cota minima prevazuta de Opec este de 1,42 de milioane de barili pe zi, Indonezia a ajuns sa pompeze numai 950 de mii. Cu alte cuvinte, tara asiatica a ajuns in cativa ani de zile un importator net de petrol. Pe deasupra, Guvernul de la Jakarta mai ofera si subventii la benzina. In aceste conditii, daca petrolul va ramane la pretul actual, atunci pierderile statului se vor ridica la 14,3 miliarde de dolari, adica peste o treime din buget.
Actualmente, Guvernul de la Jakarta se vede pus intr-o situatie extrem de dificila: fie sa reduca subventiile si sa isi piarda popularitatea, fie sa creasca productia si sa porneasca o lupta extrem de dificila cu coruptia, care pare sa fi secatuit entuziasmul companiilor straine din teritoriu, precum Exxon Mobil, Pertamina, Chevron, Unocal, ce au pornit deja in cautarea unor alte zacaminte.
Dupa ce moneda nationala a Indoneziei, rupia, a pierdut ieri inca noua procente in fata dolarului american, Banca C