Speculatorii de terenuri expropriate au motiv de bucurie: o piata foarte buna s-ar putea forma cu adevarat in viitorii ani. Potrivit intentiilor autoritatilor, dar si ca efect al integrarii europene, pana in 2015 am putea avea o retea de 12 autostrazi .
Constructia unei autostrazi poate aduce beneficii importante proprietarilor ale caror terenuri vor fi „taiate in doua“. Acestia obtin un pret bun de la stat, iar daca au norocul ca in dreptul lor proiectantul sa prevada un refugiu, o pasarela sau un pasaj care sa permita intrarea direct din autostrada isi pot valorifica mult mai banos pamanturile de langa autostrada.
„Oamenii trebuie sa stie insa clar ca vor castiga numai cei care au terenuri cu acces direct din autostrada. Restul pamantului ramane la pret de teren agricol“, spune Liviu Ureche, presedintele Asociatiei Romane a Agentiilor Imobiliare (ARAI). Prin urmare, afacerea are un mare risc.
„Cei care se grabesc sa cumpere teren cu aproximatie prin zonele pe unde se aude ca trece o autostrada pot sa ramana pagubiti. Nu castiga decat cei care au terenuri pe care autostrada le imparte in doua sau cei care au norocul sa fie in dreptul refugiilor prevazute de proiectant“, explica presedintele ARAI.
Exproprieri la preturi mari
Statul plateste bine pentru pamanturile pe care le cumpara, avand in vedere ca acestea sunt, in general, terenuri agricole. De exemplu, in cazul autostrazii Brasov-Bors, construita de firma americana Bechtel, pretul minim oferit pentru un metru patrat de teren este de 2 euro, potrivit lui Petru Gus, reprezentantul firmei care a facut evaluarea.
Deci pentru un hectar de teren un proprietar ia drept despagubiri minimum 20.000 de euro, in conditiile in care, in zona, inainte de aparitia autostrazii pretul oscila intre 6 si 12 milioane de lei.
Insa sumele difera, acestea fiin