Strategia Nationala de Export (SNE) a fost lansata ieri in dezbatere publica. Dupa un an de munca in parteneriat public-privat a circa 400 de specialisti, au fost identificate 16 sectoare economice Strategia Nationala de Export (SNE) a fost lansata ieri in dezbatere publica. Dupa un an de munca in parteneriat public-privat a circa 400 de specialisti, au fost identificate 16 sectoare economice cu potential de export si 7 domenii in care trebuie dezvoltate strategii intersectoriale. Domeniile economice cu potential la export sunt textilele si incaltamintea, mobila, sectorul vie-vin, sticlarie si ceramica, chimie - in special anvelope, mase plastice, ingrasaminte si farmaceutice -, sectorul ITC, turismul rural si cel balnear, agricultura ecologica, procesarea metalelor, industria de componente auto, serviciile medicale, cultura, dar si domenii mai putin active pana acum, precum industria de evenimente. Iulius Winkler, secretar de stat, seful departamentului de Comert din MEC, spune ca nu poate face o prioritizare a sectoarelor competitive si nu poate prezenta obiectivele concrete ale strategiei. Costin Lianu, coordonatorul SNE, afirma ca societatile romanesti trebuie ajutate pentru a retine valoare adaugata in tara. Intre obiective, reducerea lohnului cu 5 la suta pe an, promovarea marcilor na-tionale, dezvoltarea clusterelor, a unei retele de servicii pentru exportatori, dublarea numarului de companii certificate, dezvoltarea sinergica a unor sectoare - de exemplu sectorul vie-vin impreuna cu turismul rural, agricultura ecologica, artizanatul si sectorul sticlarie-ceramica.