Cat de sigure sunt decapotabilele la rasturnare? ADAC a provocat rasturnarea laterala a trei decapotabile la o viteza de aproape 50 km/h si a identificat in cel putin un caz deficiente periculoase de siguranta.
Decapotabilele nu tin capul de afis in statisticile cu accidente – in comparatie cu numarul acestora, se poate spune ca prezenta lor este chiar nesemnificativa. Accidentele si ranirea grava sunt si ele mai reduse in cazul pasagerilor din decapotabile fata de media accidentelor autovehiculelor in general. Iar rasturnarile sunt oricum evenimente rare.
De ce totusi au preferat inginerii de testare la coliziune ai ADAC sa faca frumoasele cabriolete "sa zboare"? Foarte simplu: in ultimii ani s-au realizat foarte multe in domeniul sigurantei si in special in domeniul protectiei la rasturnare.
Trei decapotabile au participat la testul de rasturnare: un autovehicul Mazda MX 5, un autovehicul Opel Astra cu doua bare masive si rigide de protectie la rasturnare si un autovehicul Volkswagen New Beetle nou, cu sistem de protectie activ, cele doua bare de protectie la rasturnare iesind, in cazul unui accident real, foarte rapid din spate la o inaltime de aproape 27 cm in spatele capului.
Testul a fost efectuat in centrul ADAC de testare la coliziune din Landsberg, pe o platforma mobila ruland initial la o viteza de 50 km/h si franata apoi brusc. Autovehiculele, ruland pe sine, au fost inclinate fiecare intr-un unghi oblic de 23 de grade fata de directia de rulare si la executia comenzii "Aruncare" se rastoarna brusc in jurul axei longitudinale.
Dupa cum promite Volkswagen Beetle, protectia la rasturnare functioneaza perfect chiar de la prima miscare de rotatie. De aceasta beneficiaza, in primul rand, pasagerii spate, al caror cap nu atinge soseaua in timpul unei miscari de rotatie complete. Cadrul ridicat al parbrizului se deformeaza cu 88 mm i