Forta cu care a lovit uraganul devastator din America se poate sesiza nu doar la New Orleans sau in restul zonelor din SUA afectate de acesta, ci si pe agenda publica internationala. Unele idei arata ca trecute prin mixer, dar citeva sint, totusi, clare. Chiar daca au gust amar, e igienic sa nu trecem peste ele.
Cinematografia americana a fost, de regula, dupa cum s-a putut verifica in multe situatii, un foarte eficient instrument de predictie. E greu de gasit o situatie extrema care sa nu fi fost testata mai intii in „laboratoarele“ de la Hollywood. In ultimii 30 de ani, au fost facute, in America, zeci de filme care au ilustrat marile catastrofe de pe Pamint.
Incendii, cutremure, inundatii, explozii, uragane – toate au fost transpuse pe pelicula. Cind Terra nu a mai fost un furnizor suficient de nenorociri, arhitectii filmelor americane au importat dezastre din spatiul extraterestru.
Numai ca, in filmele americane de acest gen care au lasat dire in mintea celor care le-au vazut, a existat, fara exceptie, un „personaj“ central care a intors, nu de putine ori, situatii aparent insurmontabile: solidaritatea umana.
Teoretic, americanii sint antrenati pentru solidaritate. Inclusiv filmele despre care era vorba mai sus erau facute si pentru a le inocula cultura solidaritatii. A fi impreuna cu celalalt era, in filme, intotdeauna mai mult decit a fi egoist si insemna, adesea, restul esential care punea sub semnul intrebarii o fatalitate, cind nu o anula de-a dreptul.
In realitate, ceea ce a vazut o lume intreaga ca s-a intimplat la New Orleans arata tocmai contrariul. Acolo, in fostul magnific oras american, acum o ruina, delincventa, delictele, bandele de hoti, criminalii si violatorii au fost ca in filme. Solidaritatea, in schimb, nu a mai aratat asa cum am fost obisnuiti la cinematograf.
In al doilea