Petrom a ieftinit car-burantii, dar tavalugul scumpirilor la produsele de baza s-a pus in functiune. Cei mai hotarati sa-si recupereze costurile sunt transportatorii, angrosistii, distribuitorii si Petrom a ieftinit car-burantii, dar tavalugul scumpirilor la produsele de baza s-a pus in functiune. Cei mai hotarati sa-si recupereze costurile sunt transportatorii, angrosistii, distribuitorii si comerciantii. Acestia se adapteaza rapid, scumpindu-si serviciile si crescand adaosul comercial cu mult mai mult decat majorarea generata de scumpirea carburantilor.
Desi contactati, angrosistii si comerciantii refuza sa comenteze.
Spre deosebire de acestia, unii producatori de bunuri alimentare inca mai sovaie, dar altii declara scumpiri inerente. "Cresc preturile energetice, crestem si noi preturile produselor. Deci vom scumpi cu 3-7 la suta. Si nu numai noi vom majora preturile, ci si angrourile, distribuitorii si comerciantii.
Altfel ar fi neeconomic. Fara sa fiu cinic, suportabilitatea cade pe clientul final", ne-a declarat Gheorghe Antohi, presedintele Agricola International. Mihai Visan, presedintele patronatului carnii, pare ponderat la costurile pe producator, dar da ca sigura cresterea preturilor la transportatori, angrouri, distribuitori si comercianti: "Ei isi vor creste preturile, caci o pot face. In schimb, producatorii sunt inspaimantati ca raman cu produsele in raft", declara Visan.
Romania nu are o lege de taxare a profiturilor exceptionale
In timp ce Polonia, Ungaria si Cehia au hotarat sa micsoreze taxele pe carburanti, Franta reactioneaza total invers - mai exact, autoritatile franceze vorbesc de o "tara exceptionala pentru profit exceptional". Cum Petrom-OMV a obtinut, pe primele 6 luni, un profit net de 318 milioane de euro, s-ar putea considera ca a obtinut un profit exceptional.
Analistul Ilie Serbabescu declar