Cresterea pretului carburantilor nu aduce profituri statului, care a concesionat rezervele de titei catre OMV, asumandu-si obligatia de a nu modifica redeventele timp de zece ani.
Vanzarea Petrom si a celor doua Distrigazuri au adus Romaniei, intr-un singur an, circa doua miliarde de euro. Tortul marii privatizari in domeniul energetic se termina cu privatizarea Romgaz, a societatilor din domeniul productiei si distributiei de electricitate, proces in urma caruia ne vom mai alege, probabil, cu peste un miliard de euro.
Cu asta, independenta energetica a Romaniei este asigurata de marile concerne straine. Explozia preturilor la carburanti va fi „secondata” de explozia preturilor la gazele naturale si la energie electrica
Privatizarea monopolurilor in Romania a inceput cu Romtelecom, care, chiar daca nu a fost o reusita, a fost urmata de succesive majorari ale tarifelor la convorbirile telefonice fara ca statul roman sa poata interveni pentru protectia abonatilor. Justificarea era legata de o „chichita” a contractului de privatizare, care permitea actualizarea tarifelor in functie de evolutia cursului de schimb.
In cazul privatizarii Petrom, din start s-a stabilit ca formula de calcul al pretului benzinei si motorinei este secreta. Nu stim inca daca austriecii de la OMV, proprietarii Petrom, au schimbat sau nu formula existenta inaintea privatizarii. Cert este ca dupa cum canta ei asa joaca si benzina.
Ne-am fi asteptat ca pe o piata concurentiala, unde sunt mai multi jucatori, pretul sa fie liber si sa nu depinda de decizia celui mai mare. Ne-am inselat, pentru ca, spre deosebire de alte marfuri, benzina raspunde cel mai bine cererii si ofertei.
In comparatie cu multe tari europene, Romania dispune inca de suficiente rezerve de titei pentru a-si proteja consumatorii interni atunci cand sunt crize p