In ultimele doua saptamani, consumatorul roman a mai primit o lectie amara de economie de piata dupa ce benzina s-a scumpit in ciuda faptului ca pretul petrolului autohton folosit la procesare este mai mic decat cotatiile internationale. Acesta este principiul pietei libere, guvernat, totusi, de reguli concurentiale. In cazul nostru, ale Uniunii Europene.
Ca atare, nici OMV-Petrom nu putea face o politica de dumping. De aici insa pana la scumpiri la doua zile este o alta lectie. Si anume ca, speculand intreaga criza mondiala, companiile petroliere au facut profituri uriase. Iar acelasi OMV-Petrom nu a facut exceptie. Problema este daca au voie sa actioneze astfel si daca aceste castiguri de miliarde de euro pot fi limitate.
In prima chestiune vorbim tot de piata libera, deci fiecare este liber sa-si administreze afacerea pentru a scoate profituri cat mai mari. In cea de-a doua, insa, presiunile pentru limitare sunt si ele... limitate. Pot aparea grupuri de lobby, pot fi interventii ale politicienilor, dar ele nu pot influenta pe termen lung decizia companiilor petroliere in stabilirea preturilor.
Presedintele Basescu a facut, in stilul sau caracteristic, doua declaratii pe aceasta tema, iar consecintele s-au vazut imediat in ieftinirea carburantilor. La fel s-a intamplat si in alte tari europene (Franta, Austria) dupa interventii similare. Ba, mai mult, in Marea Britanie consumatorii participa chiar la o campanie de boicotare, nealimentand timp de trei luni de la benzinariile BP.
Dar, din pacate, toate acestea nu pot continua la nesfarsit, in conditiile in care pretul petrolului va ramane la acelasi nivel ridicat si in anii urmatori. Deja cateva tari europene au trecut la masuri de natura fiscala, pentru a stopa cresterile de preturi si pentru a veni in sprijinul consumatorului.
Se reduc accizele, se renunta