PAREREA SPECIALISTULUI Numarul masinilor a crescut enorm in ultimii 15 ani. Se pare ca acesta s-a triplat, autoturismele inscrise ajungand la un milion numai in Bucuresti. Perceptia socio-psihologica privind proprietatea unei masini este aceea de necesitate.
Spunem de foarte multe ori ca automobilul nu mai este un lux, ci o necesitate. Totusi perceptia asupra acestui bun este, in proportie de 22%, de lux. Oamenii acestia vad in masina un posibil motiv de ridicare a statutului social. Cristian Sandu, directorul Centrului de Psihologie Aplicata al Uniunii Transportatorilor din Romania, "traduce" rezultatele sondajului realizat de CURS. Proprietarul unui autovehicul considera ca are un anumit ascendent fata de cei care inca nu poseda masini. Din acest punct de vedere exista o serie de translatii ce se reflecta in atitudinea si in comportamentul conducatorului auto atunci cand se afla la volan si ce da in final un anumit stil de conducere. In general, proprietarii masinilor de lux, al caror pret este ridicat, au tendinta de a-si impune statutul de proprietar al unei astfel de masini scumpe si performante. De aceea, el considera ca trebuie sa fie, intr-un anumit fel, protejat de ceilalti participanti la trafic, sa i se faca loc, sa i se dea totdeauna prioritate. Exista o alta categorie a posesorilor de masini scumpe, care ii fac pe posesorii lor sa devina permisivi, condescendenti fata de ceilalti participanti la trafic, pentru ca, masina lor fiind foarte puternica, "nu-si pun mintea" cu Daciile de rand.
PREA PUTIN RESPECT. Toate aceste aspecte reliefate de sondaj pot duce la o caracteristica a stilului de a conduce al soferului roman. Aici putem vorbi de doua aspecte definitorii ale stilului de conducere. Pe de o parte, este vorba de o anumita capacitate de a sesiza aspectele de risc intalnite in trafic, iar soferii din Romania sunt foarte buni, pentru ca s-a