In ultimii ani, febra tabloidizarii a cuprins intreg mapamondul. Ziare cu nume sonore pe piata presei au trecut de la formatul "mare" ("broadsheet") la cel compact ("tabloid"). Motivele? Este mai usor de manevrat, mai vandabil si satisface nevoia de informatii a tuturor consumatorilor.
Preferinta pentru formatul tabloid a devenit din ce in ce mai cautata, standardizata am putea spune, in toata lumea. De fapt, ziarul "cearsaf", asa cum il stie toata lumea, este pe cale de disparitie, ceea ce da bataie de cap multor trusturi media care nu stiu in ce directie s-o apuce. Conform unui studiu realizat in Marea Britanie, cititorul de azi este in cautarea unor stiri senzationale, dar si a unui ziar usor de "digerat", rol pe care-l are un tabloid.
In Anglia, de exemplu, imboldul spre formatul tabloid a inceput din 2003, o data cu The Independent, un ziar national serios care a trecut de la formatul "broadsheet" la cel "compact". Rezultatul a fost unul neasteptat. Circulatia ziarului, care scazuse in 1990 la aproape jumate, a crescut cu 20% dupa trecerea la formatul tabloid. Ziarul London Times, cu un trecut de 216 ani, a urmat modelul publicatiei The Independent, ca mai tarziu cotidiane internationale sa urmeze aceeasi filozofie.
ROCADA. In jur de 50 de ziare, unele chiar din tari precum Malaiezia si Bulgaria, si-au anuntat rocada la formatul tabloid sau cel putin intentia de a o face. In Statele Unite, prima publicatie care a indraznit sa faca trecerea de la formatul traditional la cel tabloid a fost San Francisco Examiner, in timp ce ziarul britanic Londonâs Guardian a trecut la asa-numitul format "Berliner", mai mic decat "cearsaful" si mai mare decat tabloidul.
Si acesta este doar inceputul. Un val similar de schimbari de "look" va trece si peste ziare de top din SUA. "In zece ani abia daca vom mai gasi pe piata un ziar in format mare", declara V