Daca in 2003, valoarea tranzactiilor din comertul electronic se ridica la patru-cinci milioane de dolari, in 2005 specialistii estimeaza piata la cel putin 20 de milioane de dolari. Numai in ultima saptamina, magazinele virtuale au fost vizitate de cel putin 500.000 de romani.
In Romania exista aproape 600 de site-uri care vind online, insa doar primele 20 au o activitate considerabila. Liviu Taloi, directorul de Relatii Publice al magazinului virtual Emag.ro, crede ca extinderea comertului electronic merge „mina in mina cu evolutia pietei de IT si Comunicatii".
Extensii reusite
Numai Emag.ro are peste 5.000 de vizite pe zi, dintre care aproape 150 se transforma in cumparaturi - la telefon, inregistrate pe site sau prin email. Un alt site pentru care romanii au prins gustul este Okazii.ro (peste 10.000 de navigari pe zi), unde cumparatorii isi achizitioneaza bunurile prin intermediul licitatiilor online.
Urmatoarele clasate in topul celor mai vizitate site-uri de acest gen sint cele care vind solutii IT, soft, componente de calculatoare, electrocasnice si papetarie. Acestea sint, in mare parte, extensii ale spatiilor comerciale clasice, care in jargonul specialistilor IT se numesc magazine offline. Este cazul Flamingo, Ultrapro, Diverta, Altex sau Domo.
De altfel, produsele cele mai bine vindute in acest moment sint notebook-urile si produsele de tipul home-entertainment: aparatele foto digitale, camerele video, telefoanele mobile sau produsele de sezon cum ar fi aparatele de aer conditionat.
Shopping cu berea in mina
De altfel, in anii de debut ai magazinelor virtuale, putinele articole care se vindeau erau exclusiv din domeniul IT. In prezent, gama de produse disponibile online este apreciata in mod diferit de specialisti.
Ionut Oprea, director de comunicare NetBridge, comp