Miercurea trecuta, pe 14 septembrie, de Ziua Crucii, la Muzeul Taranului Roman au fost redeschise salile Ferestre si Timp, concepute de Horia Bernea, respectiv Irina Nicolau. Importanta sarbatoare crestina a Crucii a coincis si cu ziua lui Horia Bernea, asa incit redeschiderea salilor (inchise de fosta conducere a muzeului in 2004) reprezinta nu numai un gest de „normalitate“ (cum a aratat Vintila Mihailescu, actualul director al MTR), ci si unul inchinat memoriei celor doi mari disparuti, pictorul Horia Bernea si etnograful Irina Nicolau, autorii extraordinarului Muzeu al Taranului pe care il avem astazi (amenajat dupa 1990).
La vernisaj, in fata unei sali pline, Vintila Mihailescu, directorul muzeului, a tinut sa sublinieze ca persoana care a facut posibila realizarea acestei normalitati este Mona Musca, fostul ministru al Culturii si Cultelor. De altfel, Mona Musca, invitata la deschidere, n-a intirziat mult sa-si faca aparitia, in aplauzele celor prezenti in sala. In schimb, celalalt invitat, Andrei Plesu, aflat in Germania, nu a venit, fiind suplinit, in calitate de „reprezentant al societatii civile“, de Mihai Oroveanu. Vintila Mihailescu repeta in prezenta Monei Musca multumirile si complimentul pe care i le adresase in absentia, anume ca fostul ministru al Culturii a insemnat in lumea politica romaneasca, in mod exceptional, „farmecul discret al normalitatii“. Urmeaza la cuvint Mona Musca. Intr-o atmosfera putin formalizata, mai degraba intima, Mona Musca raspunde cu cordialitate, fara sa se ridice in picioare, bucurindu-se ca a avut „intelepciunea de a aduce MTR la normalitate“.
Ea povesteste cum inca din prima sa zi la ministeriat a primit un telefon de la Andrei Plesu, ingrijorat de soarta acestui extraordinar muzeu si cum, finalmente, a avut marea sansa de a gasi persoana potrivita pentru a prelua conducerea muzeului. Muzeu imag