Septembrie este luna care in comunitatea traditionala inchidea un ciclu si deschidea drumul pregatirilor pentru o noua viata. Se afla la hotarul dintre moarte si renastere, acum fiind ceasul soroacelor. A VENIT TOAMNA Septembrie este luna care in comunitatea traditionala inchidea un ciclu si deschidea drumul pregatirilor pentru o noua viata. Se afla la hotarul dintre moarte si renastere, acum fiind ceasul soroacelor.
In calendarul popular, Santamaria Mica este hotar astronomic intre vara si iarna, marcat de inchiderea pamantului pentru reptile si insecte, de plecarea pasarilor migratoare spre tarile calde, de schimbarea palariei cu caciula, de targurile si iarmaroacele unde se vindeau si se cumparau produse specifice sezonului. Sosirea acestei zile indica taranului activitatile practice care urmau a fi efectuate: culegerea ultimelor plante si fructe de leac, batutul nucilor, pentru ca la anul sa faca rod, inceperea culesului viilor, semanatul graului, orzului si secarei, jupuirea cojii de pe ulmi, fibra vegetala folosita primavara la legatul vitei-de-vie.
MOSII DE TOAMNA. Practicile legate de cultul mortilor din sambata dinaintea zilei de Samedru sunt numite Mosii de Toamna, Mosii cei Mari sau Mosii de Samedru. In aceasta zi se imparteau ofrande (grau fiert, colaci, lapte, unt, branza) si se invocau spiritele mosilor sa aduca sanatate, belsug, spor in casa: "Voi, mosi stramosi, / Sa-mi fiti tot voiosi, / Sa-mi dati spor in casa, / Mult pe masa, / Cu mult ajutor / In campul cu flori!" si altele.
FOCUL LUI SAMEDRU. In noaptea de 25/26 octombrie se desfasura in satele din nordul judetelor Arges, Dambovita si, partial, Valcea un ceremonial nocturn egalat prin spectaculozitate numai cu Revelionul. In preajma unui imens rug aprins de tineri intr-un loc inalt al satului (munte, deal, movila) se aduna intreaga suflare a asezarii. In formele vechi, in