Inundatiile din ultimele zile au distrus infrastructura de transport din numeroase judete, ingreunand atat activitatea firmelor de transport, cat si pe aceea a celor care distribuie produse alimentare in zonele afectate.
Firmele de panificatie sunt obligate sa plateasca mai multi bani pentru materia prima aprovizionata pe o ruta mai lunga si spun ca, daca situatia va continua si pretul carburantilor va creste in continuare, vor fi nevoite sa majoreze inclusiv pretul painii. Cea mai mare parte din graul de panificatie folosit in fabricile de paine din Moldova provine din sudul tarii.
In conditiile in care ruta feroviara pe care acesta este adus la producatori este distrusa de inundatii, respectiv podul de la Marasesti, singura solutie ramane transportarea acestuia mai intai la Iasi, apoi la Bacau, prin Vaslui si Barlad. Fabricile de paine suporta costuri suplimentare de 380 lei/kg grau transportat, care fac painea mai scumpa cu 200 lei/buc.
"Am fost sesizat de Pambac Bacau ca e nevoit sa-si majoreze preturile datorita costurilor suplimentare", spune Aurel Popescu, presedintele Patronatului Roman din Industria de Morarit, Panificatie si Produse Fainoase ROMPAN.
Organizatia a solicitat statului, care administreaza firma de transport CFR Marfa, sa sustina diferenta de pret presupusa de utilizarea unei distante duble de aprovizionare cu grau. "Nu e normal ca noi sa dam produse mai scumpe tocmai in zona sinistrata, unde e nevoie de ele", explica Popescu.
Pretul painii ar putea creste cu 200 lei
"Cei care suntem in Moldova avem costuri suplimentare la transportul materiilor prime, grau, porumb. Acum transportul cu CFR Marfa ne costa de trei ori mai mult, caci aducem materiile prime din sudul tarii pe rute ocolitoare.
Deocamdata nu am luat masuri de crestere a preturilor, dar daca vom vedea in continuare m