La inceputul anului 2002, in Romania erau aproximativ 30 de lanturi de franciza. Acum, potrivit statisticilor oficiale, exista 170 de branduri francizate, respectiv 1.300 de francizati. Impreuna, ei totalizeaza afaceri de 900 de milioane de euro. Cea mai noua intrare pe piata romaneasca este (primul) magazin Mr. Bricolage, pentru care investitia se ridica la 6,2 milioane de euro. Franciza apartine companiei Brico Expert.
Le numeri pe degete
Pe piata romaneasca ar fi loc pentru francize, mai ales ca o asemenea afacere are, din start, 80% sanse de reusita. La noi, principala piedica in dezvoltarea acestui sistem este costul mare al finantarii. Asa ca astfel de afaceri au, deocamdata, o pondere de numai 7% din totalul comertului.
Majoritatea bancilor percep dobanzi si comisioane usturatoare si, in plus, sunt foarte reticente in a imprumuta o firma care „imprumuta", la randul ei, o afacere. Exista chiar companii care-si vand brandurile numai celor care-si deschid o firma noua, considerand ca in acest fel se reduce riscul de compromitere a marcii pe piata.
Primii pasi
Primul pas este, evident, contactarea celui care ofera oportunitatea francizarii. Odata aflate conditiile ce trebuie indeplinite, se intocmeste un plan de afaceri care sa ofere, in primul rand, posibilitatea finantarii. Prima cheltuiala, ca de altfel cea mai importanta, se face la achizitia brandului mult dorit.
„Factura" presupune, pe langa plata taxei de intrare in retea, cumpararea sau inchirierea unui sediu si cheltuieli legate de infiintarea firmei (daca este cazul), achizitia si dotarea sediului. Nu in ultimul rand, specialistii recomanda existenta unor resurse financiare care sa va asigure continuitate cel putin trei luni, independent de rambursarea eventualelor imprumuturi contractate.
Trebuie sa aveti in calcul si redeventa pe fra