Cinci sute de proiecte, cheltuieli prognozate de mii de miliarde de lei vechi, un guvernator descaunat la sugestia Bancii Mondiale, dar care a ramas in fruntea unei asociatii ce deruleaza fonduri imense, toate pot fi traduse prin expresia „mult zgomot pentru nimic". Acestea sunt programele de dezvoltare a Vaii Jiului.
Promovarea imaginii, cea mai costisitoare
Dupa restructurarile masive din minerit care au avut loc in anul 1997, guvernele ce s-au aflat la conducerea tarii au promis fel de fel de masuri si programe pentru relansarea Vaii Jiului din punct de vedere socio-economic.
Privite acum, toate aceste programe s-au dovedit a fi doar simple actiuni populiste care nu au fost puse in aplicare niciodata, insa a caror elaborare a costat sume fabuloase.
Este si cazul unui amplu program guvernamental, „Strategia de dezvoltare socio-economica a Bazinului carbonifer al Vaii Jiului", intins pana in anul 2010, care fusese lansat in 2002, la Petrosani, de insusi ex-premierul Adrian Nastase.
Strategia de Dezvoltare a Vaii Jiului cuprinde 500 de proiecte, al caror obiectiv final este imbunatatirea conditiilor generale de viata, crearea de noi locuri de munca si dezvoltarea unui mediu favorabil sectorului privat.
Programul ar fi trebuit sa duca la stimularea crearii de locuri de munca si a dezvoltarii sectorului privat, atragerea de noi investitori in scopul modernizarii si reabilitarii infrastructurii, sprijinirea si consolidarea activitatii sectoriale, implicarea comunitatii locale in dezvoltarea regiunii, transformarea mediului natural intr-unul care sa sustina o economie diversificata si, nu in
ultimul rand, promovarea si prezentarea Vaii Jiului si a oportunitatilor sale. Costurile totale prognozate sunt de-a dreptul astronomice. Numai promovarea imaginii Vaii Jiului, in perioada 2003-2005, s-a ridi