Ţxplozia înregistratã în acest an de piaţa auto a generat, ca efect secundar, creşterea numãrului de tranzacţii cu maşini second-hand. Cum oferta a fost bogatã, mulţi dintre cei care şi-au cumpãrat autoturisme noi, încercând sã scape de cele mai vechi, preţul la second-hand a scãzut, ceea ce a determinat multã lume sã se orienteze cãtre aceastã piaţã. În acelaşi timp, au crescut numãrul celor înşelaţi la cumpãrarea unei maşini la mâna a doua.
Esenţa problemei o constituie actele maşinii, care sunt false. Spre exemplu, cetãţeanul merge la piaţã, pune ochii pe o maşinã. Este atras şi de preţul bun (maşinile sunt, de regulã, sub preţul pieţei, pentru cã în realitate nu se pot înmatricula). Stabilesc un preţ, dupã care se trece la încheierea contractului. Cartea de identitate şi talonul maşinii sunt false, însã cumpãrãtorul nu observã. De regulã, actele sunt pe alt nume, al unei persoane cu care vânzãtorul are un contract de vânzare-cumpãrare. Contractul se încheie, omul dã banii şi primeşte numãrul de telefon al vânzãtorului şi al persoanei care figureazã în acte. Ba mai mult, dacã sunã imediat la aceste numere, rãspunde cineva care confirmã cele susţinute de vânzãtor. Cât despre chei şi telecomanda pentru alarmã, e foarte posibil şi ca vânzãtorul sã „uite" acasã dublurile, iar cumpãrãtorul sã primeascã o singurã cheie şi o telecomandã. Fãrã sã ştie cã are de-a face cu un talon furat, noul proprietar duce maşina la radiat. În acest moment apare surpriza. Cei de la RAR şi Poliţie constatã cã actele sunt false, la numerele de telefon nu mai rãspunde nimeni (sau cu totul altcineva), la adresele din acte nu e nimeni (sau altcineva) şi de aici problemele.
Este de înţeles entuziasmul celui care doreşte o maşinã şi are şi banii necesari, dar actele maşinii trebuie verificate cu multã atenţie, chiar dacã par autentice. E drept, mai ia ceva timp, dar o verificare