Lucian Boia
Mitologia stiintifica a comunismului
Traducere din franceza de autor,
Editura Humanitas, Editia a 2-a,
Bucuresti, 2005, 234 p.
Secolul al XX-lea a fost invatat sa priveasca mitul cu fascinatie si uimire. Analizat de Frazer si de Mircea Eliade ca istorie sacra, mitul devenise calea de acces catre o lume de mistere, invaluita intr-o aura onirica. Gilbert Durand a largit aria de referinta a mitului, definindu-l ca structura antropologica a imaginarului. Una dintre aceste structuri – cea istoricizanta, narativa – deschide un nou compartiment in studiul istoriei, concretizat in cercetarile Scolii de la Annales. Situate in descendenta acestei scoli, studiile lui Lucian Boia mizeaza pe imaginar pentru a explica o istorie nascuta la granita dintre adevar si istorie.
Deja recunoscut in Anglia si Franta pentru contributiile aduse in cadrul mitologiei istoriei, Lucian Boia revine in fata publicului roman, in 2005, cu o a doua editie a Mitologiei stiintifice a comunismului (prima editie – 1999), punind in discutie o tema recurenta pentru istoric. Comunismul, abordat ca mitologie stiintifica, e reluat de Lucian Boia in Pentru o istorie a Imaginarului si in Doua secole de mitologie nationala.
Conceputa in structura eseistica, Mitologia stiintifica a comunismului dezvolta teoriile lui Lucian Boia privind distorsionarea evenimentialului in imaginarul colectiv, prin intermediul istoricilor, care sint intotdeauna tributari unei ideologii sau alteia. Lucian Boia se distanteaza de ipostaza seducatoare a mitului, denuntindu-i chipul nocturn, monstruos, materializat in ideologia comunista, cea mai grava mitizare a realului din istoria umanitatii.
Intre numeroasele studii istorice consacrate perioadei comuniste, cel al lui Lucian Boia se singularizeaza prin scopul sau: acela de a reconstitui structura celui mai