N-au ambalaje ochioase sau reclame care sa deschida buzunarele romanilor. In schimb, au denumiri care nu mai sunt la moda, asociate de cele mai multe ori cu perioada ceausista, cu comunismul. Si pe langa acest handicap, cosmeticele romanesti mai au parte de concurenta acerba a firmelor straine intrate pe piata autohtona.
Piata romaneasca a produselor cosmetice atinge anual in jur de 200 de milioane de euro. Dar productia interna asigura doar 20% din totalul vanzarilor, dupa cum spune Adriana Goleanu, presedintele Organizatiei Patronale a Industriei Cosmeticelor (OPIC). Restul este asigurat de import sau de multinationalele care activeaza pe piata romaneasca.
FIRME. In Romania sunt inregistrate 22 de societati producatoare de cosmetice. Pe piata se vand insa si produse contrafacute, provenite si din tara, de la firme a caror activitate este greu de controlat. Principalii producatori interni sunt companiile Gerocossen, Gerovital, Farmec, Elmiplant si Lotus, cunoscute mai ales dinainte de 1989.
In ceea ce priveste importurile, concurenta este reprezentata de Oriflame, Avon si L’Oreal. Cat priveste exportul de cosmetice romanesti, este sub 5% dupa cum adauga Adriana Goleanu, iar despre premii internationale nici nu e vorba. "Nu exista putere de a patrunde pe piata si nici putere de a cumpara publicitate", declara presedintele OPIC.
De asemenea, reprezentantii firmelor locale afirma ca principalele motive care mentin scazuta cota de piata a cosmeticelor sunt lipsa capacitatii de promovare a fabricilor autohtone si accesul dificil in marile lanturi de magazine.
MODERNIZARE. In aceste conditii, firmele autohtone se chinuie aproape in zadar. Producatorul de cosmetice Farmec Cluj, de exemplu, intentioneaza sa investeasca, in urmatorii patru ani, circa 20 milioane euro pentru modernizarea capacitatilor de productie si