DE CE? CE?! Zvonul este o informatie provenita din surse anonime si transmisa in mod neoficial. Din punct de vedere sociologic, zvonul este vazut ca o forma de comunicare informala prin care oamenii incearca sa ofere interpretari cu sens pentru situatii ambigue, care apar frecvent in viata lor.
Peste 36% dintre romani isi amintesc cele mai recente zvonuri. Acestea - un amestec de adevar si fals - se refera la taxe, impozite si cresterea preturilor (11%), schimbarea premierului (10%), alegeri anticipate (5%), remanierea guvernului (4%) etc. Cifrele confirma faptul ca zvonurile apar in special in situatii in care oamenii simt lipsa unor informatii sau unde nu exista suficienta incredere in informatiile furnizate oficial.
Desi multor romani li s-a intamplat sa-si mai barfeasca prietenii (46%), colegii (38%), vecinii (50%) sau rudele (41%), cei mai multi respondenti (77%) nu au incredere in cei care barfesc. Dintre paradoxurile romanilor... Oricum "scepticii" (cei care se indoiesc de zvonuri) sunt mai numerosi decat "protagonistii" (cei care lanseaza sau argumenteaza zvonurile in favoarea unei interpretari - 20% dintre romani). Prin urmare, majoritatea populatiei reprezinta un "public", oamenii ramanand simpli "spectatori" in procesul circulatiei zvonurilor.
DE CE BARFIM? De ce avem nevoie de micile barfe pe la colturi, de ce se lanseaza atat de multe zvonuri si oamenii le cred, de ce sunt ziare si reviste in toata lumea care traiesc din amanuntele picante din viata vedetelor? Sunt intrebari la care cercetatorii au incercat sa raspunda in studiile pe care le-au realizat fie in laboratoare, fie prin observatie de teren. Oamenii sunt pasionati de viata altora, mai ales daca sunt persoane celebre, dar trag cu ochiul si la vecinii de apartament sau de curte.
In ceea ce priveste celebritatile, se pare ca e un fenomen natural de demitizare - vrem sa sti