Platforma siderurgica Siderca - o investitie de peste 1,8 miliarde de dolari in 1989, intr-o regiune cu o infrastructura de invidiat, peste 60 de kilometri de autostrada si deschidere la Dunare - a ajuns prada oportunistilor autohtoni.
Ultimele sentinte date de Curtea de Apel in dosarul Siderca fac posibila "reasamblarea", bucata cu bucata, a platformei siderurgice si, implicit, recuperarea de catre stat a creantelor.
Cu toate ca datoriile Siderca catre stat depasesc 1.700 de miliarde de lei, ele nu au putut fi returnate pana acum, conform precizarilor facute de catre sindicat si de catre firma de lichidare, unul din motivele esentiale fiind chiar instalarea pe platforma a firmei Lemntrans, societatea care a castigat licitatia pentru recuperare a unei creante Siderca de 10 milioane de dolari, si a altor societati satelit.
"Daca la nivelul anului 1989, valoarea investitiilor se ridica la 1,8 miliarde de dolari, acum noi nu mai putem stinge o creanta de 90 de milioane de dolari. S-a taiat bucata cu bucata, astfel incat, obiecte importante cum este uzina cocsochimica, au ajuns teren arabil", a spus Carmen Franga, lichidator Siderca. "Defrisarea" s-a facut in mare graba, chiar cu acordul justitiei.
In urma privatizarii partii viabile din Siderca, Otelaria Electrica si Laminorul de profile grele si cale ferata, tot ce a fost considerat de catre statul roman "un morman de fier vechi" l-a "adjudecat" societatea Lemntrans International.
Aceasta a preluat, in 2001, de la Geomin, actualmente societate cu capital integral privat, o parte din creanta detinuta asupra Siderca, iar in 2003, in baza unei hotarari a Tribunalului Calarasi, societatea a pus sechestru asupra unor bunuri de acolo.
Creanta pretinsa de Lemntrans se ridica la 32 milioane de dolari, ca urmare a adaugarii la suma de baza, de 9,977 milioane