Anxios, cameleonic, emotiv, asteapta solutii si sarcini de la sef, dar ii contesta autoritatea. Asa a fost conturat portretul angajatului roman de catre expertii in resurse umane cu sprijinul Gallup Romania.
Angajatul roman nu functioneaza la fel ca si cel vest-european sau ca „employee-ul" american. Este vorba despre diferente de „progamare mentala", data de cultura specifica unei natii. Acestea nu se pot schimba peste noapte.
Ca sa obtina maximum de performanta de la el, managerul ar trebui sa-i cunoasca „butoanele motivationale" specifice, cred specialistii in resurse umane. Un prim studiu despre „Employeescu", angajatul roman, a fost facut de Adina Luca, manager la Interact.
Cercetarea s-a bazat pe un chestionar la care au raspuns 1.047 de persoane. Datele au fost adunate din teren si interpretate intr-o prima faza de Gallup Organization Romania.
Angajatul roman invata rapid daca e motivat
„Angajatul roman are o mare abilitate cameleonica. Are capacitatea de a se schimba dintr-o data. E un punct foarte tare. Invata rapid, daca e motivat. Dupa ’89, o generatie intreaga de oameni care nu aveau habar despre economia de piata sau despre comunism au fost in stare sa schimbe tot.
Dintr-o data au inceput sa vorbeasca despre etica in afaceri, despre problema nepotismului, despre proiectii financiare", spune Adina Luca. Un alt punct forte al angajatului roman este capacitatea sa de a se atasa emotional de manager. „Moare linga tine, daca il cistigi", crede Adina Luca. Atitudinea romanului fata de lider se traduce in extreme: fie il aduleaza, fie il uraste.
Romanul are un complex al autoritatii. Asta il face sa dispretuiasca autoritatea, pe de o parte, si sa nu miste un deget fara directive de la sef, pe de alta parte. E mai degraba pasiv si evita sa „iasa in evidenta".
Mincatoria,