Din pacate, pesimismul romanilor se gaseste deja sub media acestor patru ani pentru care exista date (-24). Iar daca se are in vedere ca Ministerul Finantelor Publice vizeaza, mai departe, o reprimare a consumului, ne putem astepta ca in 2006 sa fie atins iarasi minimul absolut (-33) inregistrat in iulie 2002.
Deci 2006 va fi un fel de 2002? Plansul cu lacrimi de crocodil pe umarul poporului, practicat de vechii guvernanti fata de noul Cod Fiscal, e curata ipocrizie. Economia romaneasca va continua sa aiba un mers ciclic. Insa nu unul care cuprinde cele patru faze standard: inviorare, avant, crestere, recesiune. La noi sunt numai doi timpi: in primul se acumuleaza rezerve, in al doilea se risipesc.
Ca in perioadele de zgarcenie sau de darnicie tabela cu indicatori arata o faza de „boom" sau una de recesiune e mai putin important. Parghiile fiscal-monetare pot muta la nesfarsit resursele din buzunarele mici in sacul fara fund al tarii: Bugetul.
Asadar, evolutia din 2002 si aceea care se profileaza in 2006 merg pe o abordare similara - restrangerea cererii interne -, ceea ce va face ca indicele care surprinde sentimentul consumatorului sa se situeze la nivelurile de jos.
Dupa toate probabilitatile, riscul intreruperii trendului de crestere economica dezinflationista va fi anulat, dar acesta nu va fi un rezultat al restructurarii economiei reale, ci al redistribuirii de resurse din nivelul de trai in contul performantelor macro si teoretice.
Explicatii tehnice
Indicatorul de incredere a consumatorilor, „consumer confidence" cum ii spun americanii, reflecta consumul privat si se calculeaza ca medie a raspunsurilor la patru intrebari: evolutia financiara a gospodariilor, a situatiei generale a economiei, a somajului si a probabilitatii de a economisi in urmatoarele 12 luni.
Chestionarul este completat lunar d