Carne de porc din Germania si de pasare din Brazilia, conserve de legume din Ungaria si Franta, televizoare din China, textile din India si Pakistan, autovehicule din Uniunea Europeana, unt din Olanda, titei din Asia Centrala. Nu mai putin de doua treimi din legumele conservate si 40% din carnea de porc si din untul comercializate in Romania sunt aduse de peste hotare. Situatia este si mai ingrijoratoare atunci cand vine vorba despre electronice si electrocasnice, unde circa 90% din co
Carne de porc din Germania si de pasare din Brazilia, conserve de legume din Ungaria si Franta, televizoare din China, textile din India si Pakistan, autovehicule din Uniunea Europeana, unt din Olanda, titei din Asia Centrala. Nu mai putin de doua treimi din legumele conservate si 40% din carnea de porc si din untul comercializate in Romania sunt aduse de peste hotare. Situatia este si mai ingrijoratoare atunci cand vine vorba despre electronice si electrocasnice, unde circa 90% din consum e asigurat de producatori externi, ori in cazul autovehiculelor, unde mai mult de jumatate din vanzarile de pe primele opt luni ale lui 2005 se bazeaza pe importuri.
La prima vedere, firmele care aduc marfuri din strainatate stau pe o adevarata mina de aur. Cu o mana de angajati, un telefon, un fax si o adresa de e-mail pot face afaceri de zeci de milioane de euro pe an. Mecanismul e simplu, cel putin in teorie: dai comanda la furnizorul extern, inchiriezi cateva tiruri pe care le trimiti sa preia marfurile, iar dupa ce ai rezolvat cu formalitatile vamale, nu-ti ramane decat sa distribui produsele catre partenerii interni, fara sa uiti, desigur, sa pui un adaos comercial mai mult sau mai putin consistent. Asta ii face pe multi sa-i treaca pe importatori in randul celor care obtin castiguri fara munca.
@