Cand un grup de interese private ajunge sa controleze structurile politice si administrative dintr-un oras sau un judet, nu mai putem vorbi de interes public sau general. Iar pericolele ce rezulta de aici pentru comunitate sunt deosebite. Intr-o democratie autentica, puterile din stat se controleaza reciproc. Principiu care, intr-o situatie ca cea rezultata in urma alegerilor din 2004, respectiv cand aceste puteri se afla sub controlul aceluiasi cerc de interese, nu mai functioneaza.
In Bihor, argumentele in favoarea tendintei de control total a structurilor locale din partea holdingului „European Drinks" exista cu nemiluita: privatizari dubioase, acapararea a zeci, daca nu chiar sute de spatii comerciale, imobile si terenuri acaparate in conditii tulburi sau neelucidate, numiri „la ordin" ale unor persoane „de incredere" (a se citi: care pot fi controlate) in functii publice, nesfarsite facilitati fiscale si reesalonari la plata datoriilor fata de bugetul de stat, etc.
Trafic de influenta sau lobby?
Conventia penala europeana privind coruptia (Strasbourg, 1999), ratificata de Parlamentul Romaniei prin Legea 27/2002 asimileaza fara echivoc activitatile de lobby traficului de influenta. Insa traficul de influenta este infractiunea de coruptie cel mai dificil de probat si/sau de investigat. Legea 78/2000 interzice implicit activitatile de lobby.
Influentarea politicilor publice cu rea-credinta, facuta in scopul obtinerii unor foloase necuvenite, este ilegala si reprezinta trafic de influenta, pedepsita de Codul Penal al Romaniei si de Legea 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie.
Cu toate ca in cele de mai jos vom demonstra fara putinta de tagada ca cel mai mare grup de firme din Bihor a transformat t