Romania, alaturi de alte sase tari, ofera cele mai mari oportunitati de investitii pentru companiile de vinzari cu amanuntul si pentru producatorii de bunuri de consum, potrivit Pricewaterhouse Coopers (PwC).
Pentru prima oara, Romania intra pe lista tarilor care ofera cele mai bune oportunitati de investitii in sectorul de retail, alaturi de China, India, Bulgaria, Rusia, Turcia si Vietnam. In opinia specialistilor PwC, piata de retail si cea de bunuri de consum din tara noastra sint in crestere, in timp ce constringerile sint clasificate drept nesemnificative.
Cheltuim putin comparativ cu vecinii
Cu toate ca piata creste, sintem inca departe de tarile vecine integrate in Uniunea Europeana in 2004. In Romania, nivelul vinzarilor de retail pe cap de locuitor este de 630 de dolari, in comparatie cu peste 2.000 de dolari in Ungaria, Cehia si Polonia.
Aceste cifre arata potentialul de crestere foarte ridicat al pietei autohtone, daca se ia in considerare cresterea economica medie, preconizata la 4-5% pentru anii urmatori.
Marii jucatori pe piata
Companiile care detin cea mai mare cota de piata sint firma franceza Carrefour, cu patru hypermarketuri si cu vinzari nete, in 2004, de 222 de milioane de euro, Rewe, cu 15 supermarketuri Billa si patru magazine XXL Discount. La acestea se adauga Metro, cu 21 de magazine cash and carry si sapte magazine de bricolaj, avind vinzari nete, anul trecut, de 1,1 miliarde de euro.
Alti retaileri importanti sint grupul Altex, care controleaza 110 maga-zine de electrice si electrocasnice, si Nova Group, detinatorul magazi-nului Unirea.
Achizitii importante
O serie de companii romanesti si straine au achizitionat cote de piata importante, prin cumparari si fuziuni. Cele mai importante dintre acestea sint achizitionarea Flanco de catre fo