Sunt puţini consumatorii care ştiu că produsele oferite de McDonald's, Coca-Cola, Pizza-Hut, Carrefour sau Fornetti, nume celebre de pe piaţa românească, sunt "împrumuturi" ale afaceriştilor români, prin regimul de franciză.
O afacere prin sistemul de franciză are, încă de la primul pas, aproximativ 80% şanse de reuşită. Paşii care trebuie urmaţi sunt în primul rând, contactarea francizorului. Ulterior, se întocmeşte un plan de afaceri care să poată oferi posibilitatea finanţării. Primii bani care trebuie cheltuiţi sunt pentru achiziţionarea brandului, cumpărarea sau închirierea unui sediu şi cheltuieli legate de înfiinţarea firmei. Mai este necesară şi existenţa unor resurse financiare care să asigure continuitatea activităţii cel puţin trei luni de la data înfiinţării. În unele cazuri, trebuie luată în considerare şi redevenţa pe franciză, care reprezintă un procent de 4 până la 8% din cifra de afaceri anual, dar şi taxele de publicitate, aplicate tot pe cifra de afaceri, cuprinsă între 2 şi 5%.
Fornetti, o marcă răspândită
Cea mai răspândită marcă prin acest sistem este Fornetti. Pentru această marcă nu se percep taxe de franciză şi redevenţe, dar francizatul plăteşte o garanţie de 1.500 de euro pentru cuptor, sumă care îi va fi rambursată după încheierea relaţiilor contractuale. "Eu sunt unul dintre cei care au împrumutat marca Fornetti în Târgu Mureş. Investiţia totală se ridică undeva la 200 milioane lei ROL. Pot să spun că este o afacere rentabilă dacă ai cât mai multe magazine, iar pentru asta eu consider că nu este neapărat necesară o marcă de renume, cât un raport calitate-preţ cât mai bun. Există condiţii după care se acordă franciza, astfel că un potenţial investitor în marca Fornetti trebuie să-şi facă nişte calcule, însă prima regulă este să faci aşa cum spun ei (francizorii, n.red.). {i cred că nu contează atât banii, cât să-ţi plac