Bancile nu sunt obligate sa-i avertizeze pe clienti de cresterea dobanzii, ci doar sa ofere informatia, la cerere. Daca ai luat un credit, poti deveni restantier chiar daca iti platesti ratele la timp. Bancile nu sunt obligate sa avertizeze clientii de cresterea dobanzii, ci doar sa ofere informatia la cerere.
Ai un credit, platesti ratele conform graficului de restituire, dar te trezesti raportat la Biroul de Credit ca restantier. Explicatia este simpla. Dobanda a crescut intre timp, iar banca nu te-a avertizat. Nici nu era obligata. Legea 289 din 24 iulie 2004, privind regimul juridic al contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor, persoane fizice, contine o formulare stranie. "Consumatorul trebuie sa fie informat, in scris, despre orice modificare survenita pe durata contractului de credit asupra dobanzii anuale sau a costurilor intervenite ulterior datei semnarii contractului de credit, in momentul in care intervine aceasta modificare", spune articolul 9 al legii. "Aceasta informare se face prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire sau prin intermediul unui extras de cont, ce se furnizeaza consumatorului in mod gratuit", se specifica in lege.
VARIANTE. Asadar, aceeasi reglementare prevede doua modalitati: una foarte stricta - scrisoare recomandata, iar alta foarte permisiva - extrasul de cont. Bancile au citit legea asa cum le-a fost mai simplu. Prin urmare, cel mai adesea clientul primeste extrasul de cont doar daca se prezinta la banca si il solicita. "Banca noastra si-a asumat, prin contractul de credit, obligatia de a informa clientii despre modificarile aduse nivelului dobanzii si prin punerea la dispozitie, in mod gratuit si la cererea clientului, a extraselor de cont. Este deci foarte important ca toti clientii sa fie constienti de faptul ca au dreptul sa ceara in mod gratuit, in fiecare luna, un extras de cont