O data cu intrarea in vigoare a normelor BNR, destinate limitarii expansiunii imprumuturilor pentru consum si a creditarii in valuta, conditiile de pe piata s-au schimbat semnificativ in ceea ce priveste finantarea achizitionarii unui automobil. Oferta este acum mai bogata pentru creditele in lei, dar costurile sunt cu circa 10-30% mai mari fata de valuta.
Bancile au scos creditul in lei de la "naftalina", astfel ca cei care vor sa cumpere o masina in rate trebuie sa se obisnuiasca cu calculele in lei . Urmarea este aceea ca acum va trebui sa analizam cu o atentie mult mai mare oferta bancilor daca nu vrem sa platim mult mai mult.
Dobanzile la creditele in lei variaza in prezent de la 8,5% la 20%, dar acum un rol important in formarea costului finantarii achizitiei unui autoturism este avut si de comisionul de gestiune, a carui valoare variaza intre 1,5% si 4%.
Exista si posibilitatea contractarii de credite in valuta la dobanzi cu care eram obisnuiti, de 8,5-12% si comisioane de 2,2-4% (mai mari decat cele practicate in urma cu cateva luni la acelasi tip de imprumuturi).
Nu ar trebui desconsiderata nici problema alegerii unei dobanzi fixe sau variabile, precum si cea legata de perioada pentru care optam atunci cand hotaram in cat timp inapoiem creditul. La BCR, pentru imprumuturi in lei care se intind pe maximum un an, dobanda este de 16,5%, daca este fixa si de 18,5% daca ea variaza.
Pentru imprumuturile cuprinse intre unul si sapte ani, dobanda fixa este 17% si de 20% pentru cea variabila, unul din cele mai ridicate niveluri din piata. Daca nu uitam insa faptul ca BCR era una din bancile care nu sunt aproape deloc afectate de restrictionarea creditelor in valuta, atunci ne este usor sa intelegem de ce dobanzile practicate de aceasta la lei sunt inca mari.
Marca automobilului este un alt criteri