Perceptia presei locale din Romania era, pana nu de mult, una negativa: ziare cu tiraje de cateva sute de exemplare si sediul in doua birouri, directori nu foarte morali si ziaristi care-si castigau existenta, in mare parte, din articole scrise la comanda si din santaj. Ultimele evolutii arata insa ca situatia se schimba in directia unei piete puternice.
Ultimul val al Studiului National de Audienta (SNA), instrumentul prin care agentiile de publicitate masoara audienta presei scrise, consemneaza numarul de cititori obtinuti de 24 de cotidiene locale, in medie zilnica, pe perioada iulie 2004-iulie 2005.
Cu trei luni in urma, numarul de titluri care au cerut cercetarea era de numai 18, iar acum un an, de 15.
Participarea la SNA asigura ziarelor locale contracte de publicitate cu marii clienti, care isi masoara eficienta in functie de popularitatea ziarului si caracteristicile publicului. Prin comparatie, fara audituri, un ziar local poate vinde spatii publicitare doar local. Iar lipsa masuratorilor naste, in general, suspiciuni in cazul unui contract de acest tip.
Veniturile de la centru
Aparitia unor titluri locale in SNA (si in monitorizarile Biroului Roman de Audit al Tirajelor, care masoara numarul de exemplare vandute) a fost impulsionata de initiativa ARBOmedia de la sfarsitul lui 2003. Atunci, regia de publicitate mentionata a inceput sa preia in portofoliul propriu ziarele locale.
„Ideea s-a nascut ca o necesitate resimtita atat la nivelul presei locale, cat si de catre clientii de publicitate - advertiseri sau agentii", a declarat pentru EVZ Silviu Ispas, New Business director la ARBOmedia.
Ziarele locale au inceput sa plateasca studii, iar rezultatul a fost unul fericit. „Bugetele de publicitate rulate de ARBOmedia s-au dublat in primul semestru al lui 2005, comparativ cu acee