Daca inainte de 1989 industria auto din tarile din Europa Centrala si de Est, in afara de Romania, fie nu exista, fie nu producea nici pe de parte atitea modele, astazi, tari precum Ungaria produc sute de mii de masini anual si au perspective pentru extinderea productiei.
Pina in 2010, apreciaza Business Week, Europa de Est va depasi Europa de Vest in ceea ce priveste numarul de masini produse. Mare parte din productie se va indrepta catre export.
Tarile central europene au atras investitori
Inainte de 1989, Ungaria nu avea pe teritoriul ei nici o fabrica producatoare de autoturisme. Polonia avea doua, la Varsovia si Bielsko-Biala, Cehoslovacia producea Skoda in fabrica de la Mlada-Boleslav, iar in Iugoslavia existau trei, Novo Mesto, pe teritoriul Sloveniei de azi, Sarajevo, in Bosnia-Hertegovina, si fabrica Zastava, in apropiere de Belgrad.
In 16 ani, General Motors si grupul Volkswagen au investit cel mai mult in aceasta parte a Europei. Din urma vin insa PSA, grupul ce reuneste Peugeot, Citroën si Toyota.
Fabrici noi la vecini
Spre deosebire de Romania, unde cea mai mare parte a industriei producatoare de autovehicule nu mai exista, in tari ca Slovacia si Ungaria s-au construit fabrici de la zero, iar in Polonia si Cehia, cele deja existente s-au privatizat. In Ungaria au venit marci de prestigiu Audi, Opel si Suzuki. Polonia a privatizat fabricile existente cu Fiat si Daewoo, dar a beneficiat si de investitii masive.
VW are doua capacitati de productie in aceasta tara, iar Isuzu, Opel si Toyota - cite una. Povestea cea mai de succes este cea a marcii din Mlada-Boleslav. Skoda a devenit, ca parte a grupului VW, in decurs de 14 ani, o marca mondiala ce a produs, de la momentul privatizarii, 1991, aproape 5.000.000 de automobile.
De asemenea, in Cehia s-a construit anul tre