Cei mai multi elevi din clasa a IV-a si a VIII-a nu inteleg, la prima vedere, un text scris si nici fractiile matematice sau sistemul solar, ajungind astfel la mijlocul clasamentelor internationale.
La citire, matematica si stiinte, elevii romani se situeaza la nivelul mediei internationale, dupa cum arata raportul Ministerului Educatiei si Cercetarii asupra starii sistemului national de invatamint, pe care ministrul demisionar Mircea Miclea l-a trimis Parlamentului.
La testarea intelegerii unui text scris, elevii de clasa a IV-a se situeaza pe locul 22 din cele 33 de tari participante la testele PIRLS, concepute special pentru elevii din clasa a IV-a.
Textele neintelese la clasa a IV-a
In cadrul testelor speciale, elevii de clasa a IV-a au avut de citit, la prima vedere, un text narativ si unul informativ. Apoi, ei trebuiau sa extraga din acele texte informatii explicit formulate, sa evalueze limbajul si continutul literar si informational al textului si sa formuleze concluzii.
La testarea lecturii in scop literar si informational, scorul obtinut de elevii romani a fost de 512 puncte, depasind usor media internationala, de 500 de puncte. Elevii din mediul urban au obtinut la aceste teste un rezultat mai bun decit al elevilor din mediul rural.
Doar 4% dintre elevi sint avansati
Nici elevii de clasa a VIII-a nu stau mai bine la testele internationale. La studiile TIMSS, prin care au fost testate performantele elevilor de clasa a VIII-a la matematica, fizica, chimie, biologie si geografie, elevii romani au ocupat locul 25 din cele 38 de tari participante.
Testele arata ca la matematica si stiinte, jumatate dintre elevii romani de clasa a VIII-a ating performante medii, in timp ce doar 4% dintre ei ar putea fi inclusi printre elevii avansati. Spre deosebire de Romania, 44% dintre elevii din