- Social - nr. 205 / 18 Octombrie, 2005 Nu ne vom referi la acei copii care, din nefericire, se nasc cu diverse handicapuri, sau le dobandesc in timp, ci la aceia care, desi sunt sanatosi, prin cunostintele pe care le-au dobandit pe bancile scolii se prezinta cu un sever handicap de instruire. Cu vreo trei ani in urma, intr-un sat de pe Valea Muresului, intalnind un grup de cativa copii care erau cu vitele la pascut, din vorba in vorba, am ajuns sa ne indreptam atentia si asupra scolii, desi era vara si copiii se aflau in vacanta. Nu mica mi-a fost mirarea cand am constatat ca din 5 copii, elevi in clasele V-VIII, doi nu stiau sa faca simple socoteli de adunare si scadere in mod corect, iar trei dintre ei nu cunosteau tabla inmultirii. Atunci am pus constatarea mea pe seama situatiei familiale a copiilor, respectiv ca proveneau din familii foarte sarace, dar care, totusi, frecventau scoala. Am mai adaugat indoielilor mele si faptul ca parintii copiilor in loc sa puna accent pe invatatura, ii folosesc pe acestia ca mana de lucru in gospodariile lor. Cu toate acestea, lipsa unor elementare cunostinte m-a surprins in mod neplacut, ce sa mai spun de faptul ca nu aveau cunostinte minime la istorie, limba si literatura romana sau geografie. Mi-am reamintit toate acestea acum, cand s-a facut cunoscut faptul ca circa 40 la suta dintre copiii de scoala, cu varsta de pana la 15 ani, in Romania, nu stiu sa socoteasca. O situatie intolerabila si care ridica mari semne de intrebare cu privire la activitatea dascalilor. Ma numar printre cei care socotesc ca bazele succesului in scoala se pun in clasele mici, cand "doamna invatatoare" are un rol determinant, deoarece personalitatea sa, comportamentul sau, profesionalismul de care da dovada, isi vor pune amprenta pentru totdeauna asupra elevului. Invatatoarea este cea care trebuie sa suplineasca, de foarte multe ori,