Ministerul Finantelor studiaza, in aceste zile, un proiect de lege care, odata adoptat, ar putea lasa fara stapan 6.000 de contracte de leasing, deorece jumatate din companii risca dizolvarea.
Punctele dure ale proiectului de lege impun transformarea firmelor de leasing in companii pe actiuni, ridicarea capitalului social la 25.000 euro si constituirea unor rezerve scoase din afara circuitului afacerii (provizioane), care sa acopere riscurile de neplata, dupa modelul bancilor. Surse din piata sustin ca ar putea fi impus un capital minim de 100.000 euro pentru firmele de leasing.
Masurile ar putea secera jumatate din firmele de leasing romanesti, spun oficialii pietei.
Din cele 200 de firme de leasing de pe piata, aproximativ jumatate vor fi nevoite sa se vanda sau sa fuzioneze cu banci sau companii de credit mari. „Cel mai probabil, pe piata sunt circa 5.000-6.000 de contracte de leasing in portofoliul acestor firme, care va trebui vandut", spune un specialist.
In acelasi timp, noua lege va elimina posibilitatea aparitiei in piata a unor „erori" de genul MTS Leasing. Marii jucatori, care fac parte dintr-un grup financiar, nu vor avea probleme, deoarece functioneaza deja dupa regulile stricte ale bancilor, ne-a declarat Adriana Ahciarliu, oficial al Asociatiei de Leasing Bancar (ALB).
Proiectul de lege pune ordine in intreaga piata a creditelor non-bancare, incluzand pe langa firmele de leasing, retele de magazine care vand produse in rate, casele de amanet si casele de ajutor reciproc.
Textul legii propune si alegerea sau crearea unui arbitru al pietei creditelor non-bancare, un organism de supraveghere si control, care ar putea fi chiar banca centrala.
Firmele de leasing sau credit non-bancar trebuie fie sa scoata mai multi bani „albi" din conturi, fie sa renunte la activitate.
@