Avem parte de revelatii in serie la acest inceput de stagiune, asumat compact de noua generatie de cineasti. Era si cazul, dupa catastrofalul sezon 2004-2005 al vechii garzi. Dar sint informatii certe ca seria benefica se incheie: in curind, reintram in „normal“! Sa ne grabim, deci, a profita de noile premiere: Fix Alert de Florin Piersic jr. si Traieste! (Va, vis et deviens!) de Radu Mihaileanu. Pentru care mi-am asumat inca din titlu riscul unei duble nedumeriri sau acuze: de unde si pina unde „doi cineasti romani“, cind tinarul actor Florin Piersic jr., aflat in ucenicie ca regizor si scenarist, nu e inca ceea ce se cheama un cineast, iar Radu Mihaileanu nu mai e de mult cetatean roman, noul sau film fiind o coproductie franco-israeliano-germana?!
- Florin Piersic jr. si judecata de situare
Singurul impediment nu atit in calea filmului Fix Alert, cit a capricioasei „critici de intimpinare“ (mai mult orale) e unul aparent minor, la nivelul prim al perceptiei si aprecierilor. Ii este greu, acestei critici, s-ajunga in stadiul „judecatilor de evaluare“, cit timp nu s-a exersat in „judecatile de situare si de existenta“. Dar nici nu exista la noi repere proxime, nici precedente notabile ale filmului (alegeti formulele) experimental, underground, independent, autodidact, autofinantat, finantat privat 100%. S-a vorbit doar in treacat prin anii ’90 despre vreo doua experiente subculturale, necunoscute sau uitate, la antipozii carora tocmai se situeaza revelatia Florin Piersic jr. Pentru cei care au antene, timp si voie de la mafia sau snobismul din zona sa bage de seama, Fix Alert este un film de cursant la o universitate si intr-o ucenicie postuniversitara extrem de bine avizata cultural si ambitioasa creativ, unde pina una-alta realizatorul isi e sie insusi profesor-savant, ca ucenic nonconformist si involuntar sfidator. Nici macar ca film de debut