* Cătălin Lazurca, Celebrul animal, Editura Polirom, 2005. La început, Celebrul animal stă cuminte în bîrlogul lui, un bar numit Joy's, unde îi sînt suficiente alcoolul, ţigările şi literatura. Clasică imagine boemă, nu-i aşa? Nu. Celebrul animal trece repede la acţiune, la început timid, testînd piaţa (după toate criteriile marketingului profesionist, după cum singur mărturiseşte), pentru a porni apoi o subversivă dezarticulare a ceea ce se înţelege în mod obişnuit prin literatură. Celebrul animal se promovează prin ceea ce în limbajul mult prea complicat al advertising-ului sau marketing-ului se numeşte BTL (below the line): o strategie neconvenţională, folosind alte medii de comunicare decît cele clasice, adresîndu-se unui target specific. Iar aici ţinta o constituie omul de pe stradă, nu marea literatură - Propunem scrieri care să intre în mintea cititorului şi nu în istoria literaturii, spune un manifest. Privitorul real trebuie abordat, sedus, uimit sau fascinat printr-un alt fel de ambalaj, te observă din mers, cînd e în tramvai sau cînd intră în magazin, fără a te încadra într-o formă deja cunoscută şi tocită pe băncile şcolii. Celebrul animal se anunţă astfel a fi altceva, un animal fabulos, care nu se lasă privit, care trebuie căutat şi descoperit, dar care acţionează nevăzut, apărîndu-şi cu stricteţe anonimatul, sperînd să creeze în jurul său o mitologie proprie, un brand. Îl enervează clişeele, joacă şotron pe instituţii, scoate ghearele cînd vine vorba de cultura mare, îşi iubeşte condiţia marginală şi jocul de-a literatura pe străzi. Înainte să ieşim în lume cu texte, trebuie să ne prevestim apariţia. Să împînzim oraşul cu semne este ideea de la care porneşte cînd instaurează un ludic terorism urban care începe de la abţibilduri lipite în locuri publice şi se termină printr-o utopie macabră. Mici logo-uri, primul reprezentînd un cap de buldog deasupra c