In bazarul sau literar, Coelho stie sa vanda iluzia fericirii, cu precizia unui specialist in publicitate. Speculeaza iubirea si absolutul, amestecandu-le in retete care seduc masele. Si, totusi, este Paulo Coelho un scriitor atat de bun precum se vede din vanzarile sale? Pe site-ul sau oficial, Coelho este descris in termeni elogiosi, fiind considerat "cel mai influent autor al acestui secol".
Unii scriitorii si critici romani nu sunt de aceeasi parere. Exegetul Alex. Stefanescu crede ca brazilianul are succes pentru ca volumele sale se adreseaza in principal cititorului fara pregatire, dandu-i impresia ca are acces la teme foarte inalte: dragostea care nu se poate realiza din cauza unui obstacol, aspiratia spre fericire, batranetea ca tragedie individuala.
,Sunt subiecte abordate si de Shakespeare sau Dostoievski, iar Coelho nu le trateaza intr-un mod simplu, ci simplist, sacrificand tot ceea ce este metafizic in ele". ,Coelho este un produs exceptional de advertising, de mass-media", considera Ioan Grosan.
,In nici un caz nu poate fi luat ca model de scriitura, ci ca model de succes, pentru ca este o vedeta mass-media, asa cum sunt Shakira, Mutu sau Dan Brown". Criticul Daniel Cristea-Enache il vede pe Coelho ca pe un ,scriitor mediocru, care produce o literatura de tip sapiential, dar intr-o forma foarte comerciala, astfel incat, cititorul, lecturand cartile lui, nu-si pune cu adevarat probleme.
Mintea lui nu fierbe la acea temperatura a marilor carti, pentru ca i se ofera de-a gata niste elemente si o pseudosatisfactie spirituala. Produsul, desi modest, se impleteste foarte bine cu reclama consistenta care i se face. N-o sa vedem niciodata o asemenea reclama facuta la Kafka, Thomas Mann sau Tolstoi. Acesti mari scriitori nu au nevoie de ea". Alex.
Stefanescu mai considera ca literatura lui Coelho este u